Spis treści
Jak sprawdzić kto wygrał przetarg. 5 darmowych sposobów jak sprawdzić wynik przetargu
Po pierwsze strony internetowe zamawiających
Po drugie kontakt z zamawiającym
Po trzecie Biuletyn Informacji Publicznej
Zwycięstwo w przetargu to dla wielu firm kluczowy moment determinujący dalszy rozwój i generowanie zysków. Z drugiej strony dla tych, którzy nie wygrali, poznanie zwycięzcy i jego oferty może stanowić cenną informację biznesową i punkt odniesienia dla przyszłych startów. Na szczęście w Polsce istnieje szereg darmowych sposobów na sprawdzenie wyników przetargów. Poniżej przedstawiamy 5 najprostszych i najbardziej skutecznych metod.
Jak sprawdzić kto wygrał przetarg? Pierwsza myśl powinna kierować nas ku witrynom internetowym podmiotów odpowiedzialnych za procedury przetargowe, a więc zamawiających. Zgodnie z ustawą Prawo zamówień publicznych1 zamawiający ma obowiązek publikacji informacji o rozstrzygnięciu postępowania na swojej stronie internetowej w ciągu 7 dni od daty dokonania wyboru wykonawcy. Informacje te powinny obejmować m.in.:
Należy przy tym pamiętać, że nie każda procedura zamówień publicznych kończy się jawną publikacją informacji o wyniku przetargu. Dotyczy to wyłącznie postępowań prowadzonych zgodnie z prawem Pzp. W przypadku zamówień poniżej 130 tysięcy złotych netto zamawiający działa zgodnie z wewnętrznym regulaminem, a tym samym ma stosunkową dowolność w doborze narzędzi upubliczniania informacji o wynikach.
W przypadku, gdy informacje nie są dostępne publicznie lub nie można ich namierzyć w przestrzeni wirtualnej, warto skontaktować się bezpośrednio z organem prowadzącym przetarg. Zamawiający publiczni i sektorowi są zobowiązani do udzielania informacji publicznej na żądanie. Można zatem poprosić o przesłaniu wyników przetargu na skrzynkę elektroniczną. Warto przy tym pamiętać, że niektóre informacje mogą być objęte tajemnicą przedsiębiorstwa, a zamawiający subsydiowani (przedsiębiorcy realizujący projekt dotowany ze środków zewnętrznych) działają zgodnie z zasadą konkurencyjności. Minusem tej formy zdobywania wyników jest konieczność podejmowania dodatkowych kroków (komunikacja, wniosek) oraz upływający czas.
Biuletyn Informacji Publicznej (BIP) to witryna internetowa, na której dana jednostka - np. urząd gminy, państwowe osoby prawne czy spółka komunalna - publikuje informacje wymagane przez polskie prawo. Głównym celem funkcjonowania BIP jest zapewnienie obywatelom dostępu do informacji o działalności podmiotów publicznych. Pozwala to:
zwiększyć przejrzystości działania władz publicznych,
wzmocnić kontrolę społeczną nad ich działalnością,
ułatwić dostęp do informacji dla obywateli,
promować demokratyczny wymiar państwa prawa.
Wyszukiwarka przetargów, wyniki zamówień publicznych, licytacje komornicze, inwestycje, baza podwykonawców – jedno miejsce, dziesiątki możliwości.
Treść BIP jest ściśle określona ustawą o dostępie do informacji publicznej. Wśród danych, które muszą być obowiązkowo udostępniane, znajdują się m.in.:
ogłoszenia o przetargach,
informacje o strukturze i organizacji podmiotu publicznego,
dane finansowe podmiotu publicznego,
informacje o sposobach składania skarg i wniosków,
informacje o dostępnych formach ochrony prawnej.
I wiele innych. Dostęp do bazy BIP jest bezpłatny i nie wymaga rejestracji. Zazwyczaj można na nim znaleźć informację o wyniku przetargu, chyba że podmiot odsyła zainteresowane osoby na dedykowaną platformę, gdzie postępowanie jest prowadzone.
Wiele organów publicznych i firm korzysta z dedykowanych platform przetargowych do ogłaszania i zarządzania zamówieniami publicznymi. Umożliwiają one nie tylko zamieszczanie dokumentacji zamówienia, ale też bieżące modyfikacje, komunikację z wykonawcami czy informowanie o wynikach. Szczegółowy zakres informacji, jakie winny zawierać ogłoszenia, został określony w rozporządzeniu ministra rozwoju, pracy i technologii z 23 grudnia 2020 r. w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych2.
Zamawiający cenią sobie nowoczesne, elektroniczne rozwiązania, gdyż gwarantują one:
oszczędność czasu,
wyeliminowanie błędów o charakterze formalnym,
zapewnienie kompletności wymaganych danych,
zgodność dokumentów z aktualnym stanem prawnym,
możliwość ponownego wykorzystania raz przygotowanego pliku danych.
Najpopularniejszą tego typu bazą jest Biuletyn Zamówień Publicznych, ale wielu zamawiających decyduje się na platformy komercyjne, które często są bardziej efektywne i intuicyjne.
Innym sposobem na to jak sprawdzić kto wygrał przetarg, jest skorzystanie z usług oferent.com.pl. To platforma internetowa, która ułatwia firmom udział w przetargach i innych formach zamówień publicznych. Oferuje ona szereg narzędzi i usług, które pomagają przedsiębiorcom w znalezieniu odpowiednich postępowań, przygotowaniu ofert i zwiększeniu szans na wygraną. Jedną z funkcjonalności serwisu są także wyniku przetargów. Są one dostępne w wyszukiwarce lub w raportach branżowych przesyłanych na skrzynkę elektroniczną firmy. Dostęp do bazy jest bezpłatny w 20-dniowym okresie próbnym. Jest to miejsce nastawione typowo na komfort wykonawców, co znacząco odróżnią ją od innych darmowych form zdobywania informacji o wynikach przetargów.
Kliknij, by już dzisiaj rozpocząć swoją przygodę z przetargami.
Artykuł przedstawia pięć praktycznych i darmowych sposobów, dzięki którym można sprawdzić wynik przetargu. Należy w tym miejscu podkreślić, że głównym ograniczeniem jest konieczność posiadania wiedzy, że dane postępowanie było prowadzone. Z tego względu najszybciej i najprościej jest kontrolować całą procedurę w serwisie oferent.com.pl. Oferuje ona raportowanie o wszelkich nowościach na rynku zamówień publicznych w interesującej nas branży. Poniżej zebraliśmy najważniejsze atuty każdego z rozwiązań w formie tabelarycznej.
|
Strony internetowe zamawiających |
Kontakt z zamawiającym |
Biuletyn Informacji Publicznej |
Platformy zakupowe |
Oferent.com.pl |
Czy dostęp darmowy? |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Łatwość dostępu |
Średnia* |
Średnia* |
Średnia* |
Średnia* |
Łatwa |
Czy informacja o wynikach pojawia się automatycznie na skrzynce elektronicznej osoby zainteresowanej? |
Nie |
Nie |
Nie |
Nie |
Tak |
Czy wyniki są archiwizowane przez okres co najmniej 5 lat? |
Tak |
Tak |
Tak |
Nie |
Tak |
Czy dostępne są także wyniki postępowań dla zamówień powyżej progów unijnych? |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Tak |
Czy dostępne są wyniki dla zamówień poniżej 130 tysięcy złotych? |
Nie zawsze |
Tak |
Nie zawsze |
Nie zawsze |
Nie zawsze |
Czy dostępne są inne funkcjonalności? |
Nie |
Nie |
Nie |
Nie |
Tak |
* format budowania stron może być dowolny, przez co dotarcie do miejsca docelowego może być kłopotliwe
Dla wykonawcy, czyli firmy lub osoby ubiegającej się o kontrakt w przetargu, wyniki przetargów mają kluczowe znaczenie z kilku perspektyw. Przede wszystkim jest to bezcenne źródło wiedzy na temat cen i innych warunków oferowanych na rynku (gwarancje, terminy). Informacja pozwala także lepiej poznać konkurencję oraz dowiedzieć się, którzy oferenci mają obecnie wolne moce przerobowe. Dokument z wynikami może być także wykorzystany jako dowód przy wyjaśnieniach dotyczących rażąco niskiej ceny.
Tak, dostęp do wyników przetargów jest jawny. Trzeba jednak wiedzieć, gdzie szukać.
Takim serwisem jest oferent.com.pl. Rekordy można przeglądać względem wielu parametrów, w tym: lokalizacji, dat, przedmiotu czy branży.
Każda strona internetowa ma swoją indywidualną budowę. Jeśli zamawiający korzysta z mało intuicyjnych rozwiązań, znalezienie odpowiedniej informacji może zajmować sporo czasu. Problem pojawia się także, gdy nie wiemy, że dany przetarg jest prowadzony.
Chcesz uzyskać dostęp do nieskończonej liczby zleceń, w których to Ty dyktujesz warunki cenowe?