Jak wyglądają progi unijne w zamówieniach publicznych?

Progi unijne

 

Jak wyglądają progi unijne w zamówieniach publicznych

 

Progi unijne w zamówieniach publicznych to ustalone kwoty, powyżej których obowiązują określone procedury przetargowe zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej. Celem ustanowienia granic jest zapewnienie przejrzystości, konkurencyjności i niedyskryminacji w procesach zamówień publicznych na terenie UE. W tym artykule wyjaśnimy, czym są progi unijne oraz jakie są ich aktualne wartości.

 

Zamówienia publiczne – progi unijne

 

Jedną z najlepszych form pozyskiwania zleceń dla firmy są zamówienia publiczne. Progi unijne to wartości, od których przetargi na dostawy, usługi i roboty budowlane udzielane przez zamawiających podlegają przepisom unijnym. Wartości są wyrażone w euro i przeliczane na złote polskie według średniego kursu ujętego w branżowych obwieszczeniu. Ideą wprowadzenia progów unijnych jest równe traktowanie podmiotów, niezależnie od kraju ich pochodzenia.

 

Uzyskaj dostęp do ekskluzywnych przetargów.

Aktualne wartości progów unijnych

 

Wartości progów unijnych są aktualizowane raz na dwa lata przez Komisję Europejską. Ostatnia taka zmiana miała miejsce w 2023 roku i została ujęta w obwieszczeniu prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z 3 grudnia 2023 r. w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów1. W poniższej tabeli przedstawiamy nowe kwoty progów unijnych obowiązujące od 1 stycznia 2024 roku.

 

Przedmiot zamówienia

Próg unijny obowiązujący do 31 grudnia 2023 r.

Próg unijny obowiązujący w latach 2024 i 2025

Roboty budowlane

5 382 000 euro czyli 23 969 275 złotych

5 538 000 euro czyli 25 680 260 złotych

Dostawy i usługi – sektor rządowy

140 000 euro czyli 623,504 złotych

143 000 euro – 663 105 złotych

Dostawy i usługi – sektor samorządowy

215 000 euro czyli 957,524 złotych

221 000 euro czyli 1 024 799 złotych

Usługi społeczne i inne szczególne usługi

750 000 euro czyli 3 340 200 złotych

750 000 euro czyli 3 477 825 złotych

Usługi społeczne i inne szczególne usługi – zamawiający sektorowi

1 000 000 euro czyli 4 453 600 złotych

1 000 000 euro czyli 4 637 100 złotych

Dostawy i usługi udzielane przez zamawiających publicznych lub zamawiających sektorowych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa

431 000 euro czyli 1 919 502 złotych

443 000 euro czyli 2 054 235 złotych

Roboty budowlane udzielane przez zamawiających publicznych lub zamawiających sektorowych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa

5 382 000 euro czyli 23 969 275 złotych

5 538 000 euro czyli 25 680 260 złotych

Art. 30 ust. 4 ustawy Pzp

80 000 euro czyli 356 288 złotych

80 000 euro czyli 370 968 złotych

Art. 108 ust. 2, art. 220 ust. 1 pkt 2, art. 446 ust. 1 pkt 3, art. 593 ust. 2, art. 613 ust. 2 pkt 2 oraz art. 620 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy Pzp

10 000 000 euro czyli 44 536 000 złotych

10 000 000 euro czyli 46 371 000 złotych

Art. 108 ust. 2, art. 220 ust. 1 pkt 2, art. 446 ust. 1 pkt 3, art. 593 ust. 2, art. 613 ust. 2 pkt 1 oraz art. 620 ust. 2 pkt 2 i 3 ustawy Pzp

20 000 000 euro czyli 89 072 000 złotych

20 000 000 euro czyli 92 742 000 złotych

 

Jak są ustalane progi unijne?

 

Progi unijne są ustalane przez Komisję Europejską na podstawie analiz rynku oraz zmian w gospodarce. Co dwa lata Komisja publikuje nowe wartości progów w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej. Progi te są przeliczane na euro i są dostosowane do aktualnych kursów walut oraz inflacji, co zapewnia ich aktualność i odpowiedniość do warunków rynkowych.

Przekładanie wartości na rynek polski odbywa się z wykorzystaniem kursu, ujętego w przytoczonym wcześniej obwieszczeniu. Jeszcze do niedawna wynosił on 4,4536, a obecnie został podniesiony do poziomu 4,6371. Kolejna zmiana nastąpi od początku 2026 roku.

 

Chcesz wystartować w zamówieniu o wartości powyżej progów unijnych?

Procedury przetargowe powyżej progów unijnych

 

Zamówienia publiczne powyżej progów unijnych muszą być realizowane zgodnie z określonymi procedurami przetargowymi, które są bardziej rygorystyczne i formalne niż procedury dla zamówień poniżej tych progów. Zamawiający mogą podpisać kontrakt z wykonawcą lub dostawcą po zakończeniu postępowania prowadzonego w jednym z następujących trybów:

  • przetargu nieograniczonego,

  • przetargu ograniczonego,

  • negocjacji z ogłoszeniem,

  • dialogu konkurencyjnego,

  • partnerstwa innowacyjnego,

  • negocjacji bez ogłoszenia,

  • zamówienia z wolnej ręki.

 

 

Co istotne dla wykonawców realizujących zamówienia publiczne, progi unijne, a właściwie ich przekroczenie przez dane zlecenie, uruchamia konieczność złożenia oświadczenia na standardowym formularzu JEDZ (Jednolity europejski dokument zamówienia)2. Stanowi on dowód potwierdzający brak podstaw wykluczenia, spełnianie warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, tymczasowo zastępując wymagane w Specyfikacji Warunków Zamówienia podmiotowe środki dowodowe.

 

zamówienia publiczne progi

 

 

Wpływ progów unijnych na zamówienia publiczne

 

Stosowanie progów unijnych ma na celu zapewnienie, że zamówienia publiczne o dużej wartości są realizowane w sposób przejrzysty, konkurencyjny i uczciwy. Użycie progów w praktyce:

  • Zwiększa konkurencję – publikacja ogłoszeń w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej daje dostęp do informacji o przetargach firmom z całej Europy, co zwiększa szanse na uzyskanie większej liczby ofert. Informacje o tych zadaniach są także dostępne w wygodnej wyszukiwarce przetargów oferent.com.pl.

  • Zapewniają jawność – obowiązek publikacji ogłoszeń o przetargach oraz wynikach postępowań gwarantuje łatwy dostęp do informacji dla każdego zainteresowanego.

  • Chronią przed działaniami korupcyjnymi – rygorystyczne procedury i wymagania dotyczące dokumentacji zmniejszają ryzyko nadużyć w zamówieniach publicznych.

 

Intuicyjnie, wygodnie i kompleksowo.

Podsumowanie

 

Progi unijne są istotnym elementem systemu zamówień publicznych w Unii Europejskiej. Określają one, kiedy należy stosować przepisy unijne, co zapewnia jednolite zasady postępowania w zamówieniach na terenie całej UE. Przekroczenie tych progów oznacza konieczność stosowania bardziej rygorystycznych procedur przetargowych, co zwiększa przejrzystość, konkurencyjność i efektywność wydatkowania środków publicznych. Dla zamawiających i wykonawców znajomość zagadnienia „zamówienia publiczne progi unijne” i związanych z nim procedur jest niezbędna do prawidłowego realizowania postępowań zgodnie z obowiązującymi przepisami.


 

FAQ

 

Co to są progi unijne w zamówieniach publicznych?

Progi unijne to ustalone kwoty zamówień publicznych, powyżej których obowiązują przepisy unijne. Projekty przekraczające te progi muszą być realizowane zgodnie z dyrektywami Unii Europejskiej.

Jak często aktualizowane są progi unijne?

Progi unijne są aktualizowane przez Komisję Europejską co dwa lata. Aktualizacje są publikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Czy zamówienia poniżej progów unijnych są regulowane przez przepisy unijne?

Zamówienia poniżej progów unijnych nie są bezpośrednio regulowane przez przepisy unijne, ale muszą być realizowane zgodnie z krajowymi przepisami dotyczącymi zamówień publicznych, które również zapewniają przejrzystość i konkurencyjność.

Jaki jest obecnie kurs złotego w stosunku do euro stanowiący podstawę przeliczenia wartości zamówień publicznych lub konkursów?

Począwszy od 1 stycznia 2024 roku kurs ten wynosi 4,6371.

 

1 M. P. 2023 poz. 1344.
2 Dokument JEDZ uzupełnia się na stronie https://espd.uzp.gov.pl