Lista aktualnych przetargów dla branży budownictwo.
Sektor budowlany od lat należy do czołówki branż prężnie rozwijających się w Polsce. Jeszcze do niedawna obserwowano rekordową liczba inwestycji deweloperskich i indywidualnych, które sprawiły, że liczba nowych firm z branży dynamicznie wzrosła. Niestety nadejście 2022 roku zmieniło tę tendencję o 180 stopni. Nigdy wcześniej na branżę nie wpływało tak wiele negatywnych zjawisk, nad którymi przedsiębiorstwa nie były w stanie zapanować. Szalejący poziom inflacji i rekordowe koszty (energia, materiały, praca) przyczyniły się do obniżenia rentowności realizowanych kontraktów1. Pogorszenie koniunktury inwestycyjnej doprowadziło do zamrożenia działalności rozwojowej wielu firm deweloperskich (w 2022roku rozpoczęto budowę około 20-30% mniej mieszkań niż rok wcześniej) oraz spadku popytu na usługi budowlane. Duża niepewność na arenie międzynarodowej utrudniała planowanie i podejmowanie decyzji biznesowych. Duża liczba przedsiębiorstw i jednocześnie ograniczony popyt sprawiły, że wielu wykonawców zaczęło szukać swoich szans na rynkach do tej pory nieobsługiwanych, w tym w obsłudze podmiotów publicznych. Zlecenia budowlane gmin, szpitali czy szkół nadal są wszczynane, a rozpoczęta już nowa perspektywa finansowa środków europejskich będzie tylko podsycać podaż.
Małe firmy nie zawsze mają wiedzę, czym są przetargi budowlane. Zanim jednak opiszemy je szczegółowo, należy zapoznać się z definicją roboty budowlanej zawartą w ustawie Prawo zamówień publicznych. Zgodnie z nią do tego typu działań zaliczamy2:
Zakres przedmiotowy zamówień jest zatem bardzo szeroki. Czym jednak są przetargi budowlane? To specyficzne ‘konkursy’, w których zwycięża ten podmiot, który zaproponuje najlepsze warunki. Przez warunki należy rozumieć nie tylko cenę, gdyż zgodnie z zapisami ustawy Pzp zamawiający są zobligowani do stosowania pozacenowych kryteriów oceny ofert3. Mogą być nimi na przykład gwarancje, technologie, termin wykonania czy dodatkowe użyteczności. Podmiot szukający wykonawcy zleceń na roboty budowlane ma tu dużą dowolność. Każdorazowo swoje wybory publikuje w dokumentacji konkursowej, w szczególności w ogłoszeniu o zamówieniu oraz Specyfikacji Warunków Zamówienia. Zastosowanie się do nich i odpowiedni dobór komponentów zwiększa szansę na wygranie przetargu budowlanego.
1 Sektor budownictwa: podsumowanie roku 2022 i prognozy na rok 2023. Polski Związek Pracodawców Budownictwa, s. 1
2 Ustawa z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2019 poz. 2019).
3 Więcej na ten temat można przeczytać w opracowaniu „Pozacenowe kryteria oceny ofert. Poradnik z katalogiem dobrych praktyk”. Urząd Zamówień Publicznych, Warszawa 2020.
Rynek zamówień publicznych jest przestrzenią trójstronną. Uczestnikami są z jednej strony zamawiający i wykonawcy, z drugiej także podmioty regulujące podstawy prawne oraz kontrolujące racjonalność wydatkowania środków publicznych (między innymi Krajowa Izba Odwoławcza czy Urząd Zamówień Publicznych). Chcąc regularnie pozyskiwać zlecenia na roboty budowane dobrze poznać kompetencje wszystkich organów. Początkowo kluczowe jest jednak zrozumienie tego, kim są zamawiający i jakie zadania spoczywają na wykonawcy.
Nie każdy podmiot jest zobligowany do organizowania przetargów na roboty budowlane. Większość firm czy gospodarstw domowych w razie wystąpienia konieczności wykonania działań infrastrukturalnych ogłasza swoje potrzeby w postaci zleceń budowlanych (o czym piszemy poniżej) lub składa zamówienia u wybranego wykonawcy. Są jednak jednostki zobligowane do podpisywania umów z zachowaniem zasad zamówień publicznych. Chodzi tu między innymi o administrację rządową, jednostki samorządu terytorialnego, szpitale, szkoły, sądy czy zakłady usług komunalnych, które nazywane są zamawiającymi publicznymi4. Ale nie tylko oni wszczynają przetargi budowlane. To tej grupy zaliczamy też:
To zamawiający odpowiada za przygotowanie dokumentów do zamówienia publicznego, za wyłonienie wykonawcy oraz rozliczenie budżetowe umowy. Drugim podmiotem uczestniczących w postępowaniu na przetargi budowlane jest wykonawca. Mogą nim być osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które oferują na rynku wykonanie robót budowlanych oraz złożyły ofertę w danym postępowaniu. Zakres odpowiedzialności wykonawcy nie ogranicza się wyłącznie do prawidłowego wysłania propozycji. Inne jego zadania to między innymi:
4 Wykaz podmiotów należących do kategorii zamawiających publicznych można odnaleźć w art. 4 ustawy Pzp.
Głównym filerem systemu zamówień publicznych w Polsce jest Ustawa z dnia 11 września 2019 r. Prawo zamówień publicznych. To w niej zawarto podstawowe pojęcia stosowane na rynku, zasady i tryby udzielania zamówień, środki ochrony prawnej, zasady kontroli czy reguły dotyczące umowy zawartej w wyniku przeprowadzonego postępowania. To prawdziwa biblia systemu zamówień publicznych, z którą powinien zapoznać się nie tylko zamawiający, ale też wykonawca. Nie jest to jednak jedyny akt prawny, który ułatwia podpisanie i realizację umów z sekcji przetargi na roboty budowlane. Warto znać także:
Jeśli nie jesteśmy sami w stanie zapoznać się z wymienionym aktami normatywnymi, możemy wesprzeć się na wiedzy i doświadczeniu specjalistów do spraw zamówień publicznych. Warto też pamiętać, że proces przygotowania i składania ofert jest powtarzalny. Oznacza to, że jedna skutecznie wysłana oferta na przetargi publiczne budowlane, może być podstawą do przygotowania kolejnych.
Wiedząc już, czym są przetargi budowlane oraz w jakich dokumentach prawnych szukać odpowiedzi na swoje wątpliwości, warto dowiedzieć się, gdzie szukać darmowych przetargów budowlanych. Co do zasady zamówienia tego typu stanowią informację jawną, dostępną dla każdego zainteresowanego podmiotu. I tak zamawiający publiczni zamieszczają:
Oczywiście zamawiający publiczni mają też możliwość zamieszczania informacji w innych miejscach, na przykład na swoich witrynach czy platformach zakupowych. Nie zawsze jednak z tego przywileju korzystają, bo jest to dla nich dodatkowa praca do wykonania.
Trochę inaczej wygląda to w przypadku zamawiających sektorowych i subsydiowanych. Ci pierwsi informują o postępowaniach na własnej stronie internetowej i dedykowanej platformie przetargowej. Ci drudzy dla zamówień poniżej progów unijnych (czyli w 99,9% przypadków) stosują wytyczne danego konkursu, które na ogół wskazują stronę www zamawiającego jako jedyny obowiązek informacyjny. Dotarcie do niej może być jednak kłopotliwe. Nikt przecież nie obserwuje na bieżąco tysięcy stron internetowych.
Jak zatem uzyskać pełny dostęp do wszystkich przetargów publicznych budowlanych? Odpowiedzią jest baza przetargów oferent.com.pl Na platformie zebrano tysiące postępowań z witryn internetowych, prasy, Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej, serwisów ogłoszeniowych i innych. Lista jest aktualizowana na bieżąco i umożliwia filtrowanie względem interesujących nas parametrów. Na stronie dostępne są także dodatkowe użyteczności – dane archiwalne, wyniki przetargów czy zlecenia budowlane.
5 Wysokość progów unijnych została ujęta w obwieszczeniu Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 3 grudnia 2021 r. w sprawie aktualnych progów unijnych, ich równowartości w złotych, równowartości w złotych kwot wyrażonych w euro oraz średniego kursu złotego w stosunku do euro stanowiącego podstawę przeliczania wartości zamówień publicznych lub konkursów.
Wiedząc już gdzie szukać darmowych przetargów budowlanych możemy przystąpić do procesu wyboru interesujących nas postępowań oraz składania oferty. Zanim jednak zaproponujemy konkretną cenę, powinniśmy zapoznać się z dokumentami konkursowymi. Przetargi budowlane wymagają zazwyczaj dokładnej analizy:
Do pierwszej grupy zaliczamy takie elementy jak6:
To w tych dokumentach znajdziemy kluczowe informacje na temat samego postępowania. W SWZ zamawiający określa kryteria oceny ofert, wymagane doświadczenie, terminy składania oraz wykonania umowy i wiele innych. Jednym z elementów Specyfikacji jest także opis przedmiotu zamówienia. Ten może przybierać formę bezpośredniej analizy lub odwołania do dokumentacji sporządzonej przez podmioty trzecie. Mowa tu o dokumentacji projektowej, specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, programu funkcjonalno-użytkowego czy kosztorysu inwestorskiego. To w tym miejscu dokładnie opisano, na czym ma polegać zadanie, jakie materiały zostaną użyte i w jakiej technologii powstanie budowla. Wreszcie ostatnim typem dokumentów, z jakimi warto się zapoznać przed złożeniem oferty, są materiały pomocnicze. To nic innego jak normy, krajowe oceny techniczne, polskie specyfikacje techniczne dotyczące projektowania, wyliczeń i realizacji robót budowlanych czy deklaracje zgodności i deklaracje właściwości użytkowych, do których zamawiający odwołuje się w SWZ.
Szczególny nacisk podczas badania danego postępowania z sekcji przetargi budowlane należy położyć na opis przedmiotu zamówienia7 oraz wymagania zamawiającego odnośnie zabezpieczenia wadialnego oferty i terminów. Dlaczego to tak ważne? Standardowy termin związania ofertą dla zamówienia powyżej progów unijnych wynosi 90 dni. Jednocześnie przez cały ten czas wykonawca musi utrzymywać zabezpieczenie. Przy mało rozsądnej polityce może to powodować problemy z płynnością finansową lub brakiem możliwości startowania w kolejnych zamówieniach. Rynek zamówień publicznych to worek z kolejnymi zleceniami budowlanymi. Żeby jednak korzystać z jego zasobów, trzeba opracować efektywną i dopasowaną do sytuacji firmy strategię.
6 Ustawa Pzp w art. 7 pkt 3 definiuje dokumenty zamówienia jako dokumenty sporządzone przez zamawiającego lub dokumenty, do których zamawiający odwołuje się, inne niż ogłoszenie, służące do określenia lub opisania warunków zamówienia, w tym specyfikacja warunków zamówienia oraz opis potrzeb i wymagań.
7 Wykonawca ma możliwość złożyć wniosek o wyjaśnienie treści SWZ, jeśli któreś zapisy są dla niego wątpliwe. Więcej na ten temat piszemy w tym artykule.
Sam proces przygotowania oferty na przetargi budowlane może przebiegać różnie. Wszelkie szczegóły dotyczące wymaganych załączników do propozycji zawiera Specyfikacja Warunków Zamówienia. Podstawowym dokumentem jest formularz ofertowy. To dokument udostępniony przez zamawiającego, w którym wpisuje się podstawowe dane dotyczące wykonawcy (adres, wielkość przedsiębiorstwa, sposób reprezentacji itd.). W formularzu podaje się także cenę. Bardzo ważne jest, aby nie dokonywać samodzielnie zmian w dokumencie, gdyż może to prowadzić do odrzucenia propozycji.
Standardowo do oferty w ramach przetargów na roboty budowlane załącza się także dokumenty potwierdzające umocowanie reprezentanta (pełnomocnictwo). I to zazwyczaj wystarczy. W większości zamówień pozostałe załączniki składa wyłącznie ten podmiot, którego oferta została oceniona najwyżej.
O jakich dokumentach mowa? Przedmiotowych i podmiotowych środkach dowodowych. Pierwsze z nich to zgodnie z definicją ustawową „środki służące potwierdzeniu zgodności oferowanych dostaw, usług lub robót budowlanych z wymaganiami, cechami lub kryteriami określonymi w opisie przedmiotu zamówienia lub opisie kryteriów oceny ofert, lub wymaganiami związanymi z realizacją zamówienia”8. Zaliczamy do nich:
A więc wszystkie te materiały, które określają proponowane materiały i technologię. Mają one za zadanie potwierdzić, że zaoferowane przez wykonawcę roboty budowlane są faktycznie zgodne z tym, czego wymagał zamawiający.
Drugą kategorią dokumentów dołączanych do oferty na przetargi budowlane są podmiotowe środki dowodowe. Należy przez nie rozumieć środki służące potwierdzeniu braku podstaw wykluczenia, spełniania warunków udziału w postępowaniu lub kryteriów selekcji, z wyjątkiem oświadczenia, o którym mowa w art. 125 ust. 19. Skupiają się one zatem na samym wykonawcy. Zaliczamy do nich:
Oferty składane na darmowe przetargi budowlane powinny być nie tylko drobiazgowo przygotowane, ale także odpowiednio podpisane. Po ostatniej aktualizacji ustawy Pzp wymagane jest użycie formy elektronicznej. Dla zamówień o wartości wyższej lub równej progom unijnym konieczne jest złożenie podpisu kwalifikowanego. W przypadku zadań o wartości poniżej progów UE, jako możliwą formę komunikacji ustawodawca wprowadził także postać elektroniczną opatrzoną podpisem zaufanym lub podpisem osobistym. Podpisane dokumenty należy złożyć za pomocą narzuconej przez zamawiającego platformy. Użycie tego typu aplikacji umożliwia dochowanie zasadny tajności ofert dzięki modułowi szyfrowania. W ten sposób wykonawcy aplikujący na przetargi budowlane mają pewność, że przed terminem upływu ofert nikt nie dowie się, jakie warunki zostały zaproponowane.
Ostatecznie przetargi na roboty budowlane wygrywają te podmioty, które złożyły najkorzystniejszą ofertę i obroniły jej zasadność w oczach zamawiających.
8 Ustawa z dnia 11 września 2019 roku Prawo zamówień publicznych (Dz. U. 2019 poz. 2019).
9 Tamże.
Analizując tylko ostatnie kilka lata na rynku zamówień publicznych, łatwo dostrzeżemy stałą podaż nowych projektów. Poziom wydatków na zamówienia realizowane w oparciu o regulacje ustawy Pzp w 2020 roku wynosił 183,5 miliardy złotych11. Rok później było to 184,6 miliarda, a już w kolejnych latach zbliżał się do 300 miliardów złotych. To najwyższa wartość w historii polskiego rynku zamówień publicznych (do tej pory było to 202,1 miliarda z 2018 roku)12. W przypadku zamówień udzielanych na podstawie niektórych wyłączeń obowiązku stosowania przepisów ustawy Pzp, wartość tego rodzaju zamówień to kwota przekraczająca przeciętnie 400 miliardów złotych.
Najwięcej zamówień udziela się w województwie mazowieckim (ponad 27 tysięcy), śląskim (ponad 15 tysięcy) oraz małopolskim (ponad 13 tysięcy). Około 34% wartości udzielonych zamówień dotyczy przetargów na roboty budowlane. Dane te wskazują, że przeciętnie jednego dnia pojawia się ponad 300 tego typu zamówień. Wykonawcy mają więc w czym wybierać.
Nieco mniej publikuje się zleceń na remonty budowlane. Na stronie z przetargami budowlanymi oferent.com.pl każdego dnia można odnaleźć około 86 nowych ogłoszeń. Są one rozłożone według filtrów branżowych i geograficznych, dzięki czemu analiza potencjału zajmuje stosunkowo mało czasu.
Darmowe przetargi budowlane to wręcz niewyczerpalne źródło nowych klientów. Biorąc pod uwagę olbrzymią różnorodność, każda, nawet najmniejsza firma, jest w stanie znaleźć tu interesujące projekty do realizacji. Należy też pamiętać, że na przetargi budowlane spływa średnio 3,51 oferty, z czego 1,74 jest odrzucanych13! Konkurencja jest tu zdecydowanie mniejsza niż w innych rynkowych niszach!
11 Sprawozdanie Prezesa UZP o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2021 roku, Urząd Zamówień Publicznych, s. 121.
12 Sprawozdanie Prezesa UZP o funkcjonowaniu systemu zamówień publicznych w 2022 roku, Urząd Zamówień Publicznych, s. 17.
13 Informator Urzędu Zamówień Publicznych nr 4/2023 , s. 56.